Ärvt och vintage trendigt under julen
Redan inför förra julen rapporterade trendanalytikern Stefan ”Trendstefan” Nilsson att det syns tydliga skiftningar kring julen. Han menar att man börjar experimentera med julen och frångår det traditionella och enbart familjära. Ett exempel är att många väljer att dekorera granen utifrån trender.
De två trender som Stefan tidigare lyft fram är den skandinaviska julen med halm och den färgkoordinerade julen.
– De mest unika och trendiga dekorationerna till granen hittar man second hand, vilket också går hand i hand med hur våra konsumtionstrender pekar. Det är hett att konsumera grönt, unikt och personligt, menar han.
Stefan om den skandinaviska trenden:
Aldrig förr har den skandinaviska livsstilen varit så het. Begrepp som Hygge och Lagom flyger världen över och allt handlar om det avskalade, lugna och rofyllda skandinaviska. Halmarbeten är en klassisk svensk tradition och man kan arbeta med halm i granen på flera sätt. Man kan ta sina gamla halmhängen och spraya dem eller leka med andra halmgrejer som till exempel halmhattar.
Trendexperten Stefan Nilsson bredvid en gran som han klätt i den skandinaviska stilen. Halmdekorationer finns bland annat i Skanskenbutiken och i deras webshop.
Stefan om den färgkoordinerade granen:
Trenderna flyttar in i julen och på de internationella mässorna ser jag hur just färgerna blir tydligare och tydligare. Ett år kan det vara mycket grönt, eller mycket koppar. Trenderna blir ett sätt för oss att uppdatera julen. Att få komma hem till varandra och se "åh, har ni också gjort en rosa jul". Kanske får vi se en ny kategori tjänster framöver på samma sätt som vi har bröllopskoordinatorer eller bokhyllestylister - det vill säga julgransstylister.
En färgkordinerad gran känns modernt, men går även att anamma med vintage dekorationer.
Blanda gammalt och nytt. Här har Stefan skapat en dukning med bland annat äldre traditionella jultallrikar inköpta från Tradera tillsammans med nya mindre skålar från Fyrklöverns serie Moment by Maria Montazami.
När han inför årets julen 2019 dekorerade årets gran för Plantagen så valdde han klimatmedvetenhet och hållbarhet som tema. Något som förstås ligger helrätt i tiden.
Konsumtionstrenderna, med julhandeln i spetsen, pekar mot second hand både stil- och köpmässigt. Något som även en Sifo-undersökning beställd av Tradera och Avfall Sverige under 2018 kunde bekräfta. 36 procent av de svarande menar att de känner en olust inför att konsumera nyproducerade varor och en tredjedel av svenskarna handlar mindre nytt ny än för tre år sedan.
Sedan mätningarna av köpcentrumbranschen inleddes i slutet av 1980-talet har sällanköpsvaruhandeln (varor som inredning, kläder och elektronik) varit motorn som bidragit till kontinuerlig tillväxt. För första gången uppvisar sällanköpsvaruhandeln nu negativa tillväxttal, enligt HUI.
– Den miljöpåverkan som vår konsumtion ger upphov till uppmärksammas allt mer, men en sida som fortfarande är ganska osynlig för konsumenterna är det avfall som uppstår vid tillverkningen av produkter. Detta gör det svårt för konsumenten att förstå vilken miljöpåverkan produkten i sin helhet har. Vi behöver öka livslängden på våra prylar för att minska avfallsfotavtrycket, säger Anna-Carin Gripwall, kommunikationschef Avfall Sverige.
Var femte säger att de handlar fler begagnade varor idag än för ett par år sedan.
– Jag är övertygad om att vi står inför ett stort skifte i synen på konsumtionen. Vi är trötta på massproduktion från Kina, känner oss mätta och nästan illamående när vi tänker på hur ohållbar vår konsumtion är och alltfler börjar därför se över sina inköp, säger Sofia.
Nätförsäljningen på Tradera ökar varje år.
– Jag tror att utvecklingen speglar en tydlig trend i svenskarnas konsumtionsmönster - vi börjar alltmer tänka “Behöver jag verkligen köpa nytt, kanske det finns ett begagnat alternativ?” oavsett om det handlar om kläder, inredning, julpynt eller julklappar, fortsätter Sofia.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Tradera