Ett ljust hem – viktigt för vårt välmående
Ett ljust hem med öppen planlösning är fortfarande den rådande trenden i våra svenska hem enligt en ny undersökning .
– Det naturliga ljuset fungerar fortfarande som ett ramverk för vårt vardagliga liv. Att vi vill ha ljusa bostäder med mycket naturligt ljusinsläpp är därför inte alls så konstigt. Ljusa väggar reflekterar och bevarar ljuset vilket kan bidra till ökad inspiration, hälsa och till och med minska energiförbrukningen, säger forskarenFederico Favero, som har studerat flera aspekter av ljus de senaste tjugo åren.
En öppen planlösning, mycket ljusinsläpp och stora fönster står högst upp på önskelistan när svenskarna letar bostad och hela åtta av tio (81%) menar att hur ljust man har i hemmet påverkar välmåendet. Samtidigt visar undersökningen, som är gjord av Novus på uppdrag av Samsung, .att ljus i vissa fall kan stå i konflikt med produkter och teknologi i hemmet, åtminstone vad gäller TV-tittande.
– Det första man bör fråga sig när man ska köpa en ny TV är hur det ser ut där man ska ha sin TV. Tiden då vi tittade på TV i en gillestuga är förbi och idag har TV:n ofta en central plats i ett öppet och ljust rum. Därför bör man tänka på det när man väljer TV eftersom olika teknologier är olika bra på att hantera ljus och reflektioner, Magnus Nilsson, teknisk produktchef på Samsung i Norden.
Att vi är ett ljustörstande folk råder det ingen tvekan om. Det återspeglas inte minst i hur vårt drömhem ser ut. Mycket naturligt ljus (49%), stora fönster (26%), öppen planlösning (37%) och stora rum (50%) är de saker som ligger i topp när man ska köpa ett nytt hem.
Kvinnorna verkar anse att ljus är ännu viktigare än männen där 85 procent anser att hur ljust hemmet är påverkar välmåendet. Motsvarande siffra för männen är 77 procent.
Detta är viktigast när vi ska köpa ny bostad:
Stora rum 50 procent
Mycket naturligt ljus 49 procent
Öppen planlösning 37 procent
Stora fönster 26 procent
Högt i tak 25 procent
Av: Annika Rådlund Källa: Samsung
Foto: Övre bilderna Getty Images. bild i text Samsung.
'
Om undersökningen: Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Samsung under november 2018 och baseras på svar från 1 113 respondenter i Sverige mellan 18-79 år.