Firar fem med Mano
Luckan Mano från danska kökstillverkaren Kvik introducerades för fem år sedan och har blivit en av marknadens mest populära. Den har en tidlös och minimalistisk design utan handtag, och är ett resultat av både kreativitet och innovation hos Kviks formgivare. I fem åra har luckan varit företagets storsäljare och nu sätter de återigen fokus på Mano, genom erbjudanden och genom att producera en inspirerande folder.– Under de senaste åren har köken blivit allt mer integrerade i hemmen, som en möbel. Köken måste då ha god design, vara användarvänliga och bli en naturlig del av all övrig inredning. De egenskaperna har Mano, och det var vår utgångspunkt när vi skapade serien, säger Kviks designer Marlene Haugaard.
Lång och kreativ process
Serien Mano kom ursprungligen i matt vit, men finns idag också högblank i kulörterna vit och grå. Produktutvecklingen av Mano var en omsorgsfull process, där alla detaljer granskades noggrannt.
– Vi jobbade med att utveckla Mano i två år innan vi var nöjda. Produkten måste vara helt rätt innan den kommer ut på marknaden, därför arbetade vi omsorgsfull med varje liten detalj. Serien är framtagen för att ha många flexibla och användbara funktioner, säger Marlene Haugaard.
Hyllning till Mano
För att fira Manos fem framgångsrika år på marknaden har Kvik producerat en exklusiv folder, i begränsad upplaga, som fylls av inspirerande bilder och beskrivningar av miljöer. Foldern finns i alla Kvik-butiker.
– Med Mano har vi skapart en tidlös och funktionell design som tilltalar alla. Vi jobbar oavbrutet med att skapa snygga lösningar som inte måste kosta en förmögenhet. Mano är ett bra exempel på det, säger Marlene Hougaard.
Bilder från Kvik