Svenskt Tenn lanserar Josef Frank-möbler
Nu lanserar Svenskt Tenn åtta möbelpjäser av Josef Frank, varav några tillverkas för första gången.
Josef Franks färgsprakande mönsterprakt som känns igen från textilier, tapeter och mattor, är det som många först kommer att tänka på när de hör namnet Josef Frank. Men han var framför allt en framstående möbeldesigner. Det är mot denna del av hans livsgärning som ljuset riktas i den hyllningsutställning som visas nu på Svenskt Tenn.
Josef Frank föddes i Österrike 1885, och kom till Sverige tillsammans med sin svenska fru Anna 1933. När hotet från den gryende nazismen blev alltför påtagligt, och efter en inbjudan från Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson, valde han att för gott lämna landet. I Sverige inleddes det ömsesidigt så givande samarbetet med Estrid Ericson som kom att vara ända fram till Josef Franks bortgång 1967.
Möblerna visas i en utställning som byggts upp utifrån formgivarens inredningsfilosofi. Han har bland annat sagt att det inte spelar någon roll om man blandar möbelstilar, färger och mönster; saker som man tycker om kommer ändå smälta samman till en lugn enhet. Utställningen kallas ’’En hyllning till möbelformgivaren Josef Frank’’. Konsten i utställningen är inlånad från Moderna Samlare.
Samtidigt släpps en ny bok om honom skriven av en av Sveriges främsta kännare av Josef Franks omfattande arbete, Kristina Wängberg-Eriksson. Medförfattare är Jan Christer Eriksson, tillika make.
I Josef Frank Möbelformgivaren får vi följa hans gärning med koncentration på just möbelskapandet. Han svarade för omkring 1800 möbelpjäser, 160 tygmönster och ett hundratal lampor. Därtill ritade han ett antal byggnader. I boken visar författarna hur Franks enkla blyertsskisser förvandlas till färdiga bord, stolar och generösa soffor – möbler som blivit ikoner och i dag lockar en ny formintresserad publik.
Karmstol 966 Mahogny Josef Frank formgav Karmstol 966 i samband med Världsutställningen i New York 1939 där Svenskt Tenn gjorde stor succé med sin studio av nytänkande och annorlunda formgivning. Med sin hästskoformade ryggbricka och utsvängda ben finns viss inspiration från antikens klismos- och sullastolar. Nu finns den hos Svenskt Tenn.
I Josef Frank Möbelformgivaren får vi följa hans gärning med koncentration på just möbelskapandet. Han svarade för omkring 1800 möbelpjäser, 160 tygmönster, ett hundratal lampor och ett antal byggnader. I boken visar författarna hur Franks enkla blyertsskisser förvandlas till färdiga bord, stolar och generösa soffor – möbler som blivit ikoner och i dag lockar en ny formintresserad publik.
Josef Franks färgsprakande mönsterprakt som känns igen från textilier, tapeter och mattor, är det som många först kommer att tänka på när de hör namnet Josef Frank. Men han var framför allt en framstående möbeldesigner. På bilden ses Soffbord L7 i mahogny som formgavs i slutet på 1940-talet och har aldrig tidigare varit i produktion.
Enligt Josef Frank skulle det moderna hemmet vara en plats för vila och bekvämlighet.
Josef Frank har bland annat sagt att det inte spelar någon roll om man blandar möbelstilar, färger och mönster; saker som man tycker om kommer ändå smälta samman till en lugn enhet.
Sideboard 2137 Vit/Valnöt Att blanda olika material var typiskt för Josef Franks formgivning. I Sideboard 2137 möter stommens vitlackering, skivan och beslagsskyltarna i valnöt samt Franks typiska ekollonformade gångjärn i mässing. Oregelbunden frontplacering för att skapa spänning i formen. Frank formgav sideboard 2137 under 1950-talets första hälft.
Josef Frank har gjort djupa avtryck i den svenska formhistorien.
Av: Annika Rådlund Källa: Svenskt Tenn
Foto: Annika Rådlund och Svenskt Tenn
Utställningen pågår 23 augusti till 27 september i butiken på Strandvägen 5 i Stockholm. Svenskt Tenn grundades 1924 av formgivaren och teckningsläraren Estrid Ericson (1894-1981). 1934 inleddes ett livslångt samarbete med Josef Frank, redan då internationellt välkänd arkitekt, stadsplanerare och designer, som precis hade lämnat Österrike för att bosätta sig i Sverige. Tillsammans skapade de grunden i den inredningsfilosofi som Svenskt Tenn kom att representera. Kombinationen Estrid Ericsons konstnärlighet och företagsamhet och Josef Franks geniala, tidlösa formgivning visade sig snart bli ett framgångsrikt koncept. Svenskt Tenn ägs av Kjell och Märta Beijers Stiftelse.
Svenskt Tenn