Vårens trender visades på Formex
På Formex, nordens största fackmässa för design och inredning , presenterades vårens trender; Nordic Neat, Nordic Essence, Nordic Motion och Nordic Folk.
Trenderna presenterades genom fyra utställningar på Stora torget på Stockholmsmässan. Med möbler, porslin, textilier och belysning visades det hur de olika trendriktningarna ser ut. Trenderna var framtagna av Lotta Ahlvar i samarbete med Svenska Moderådet.
Nordic Neat
I trenden som är mässans övergripande, handlar det om ordning och reda med rätt sak på rätt plats. Med besked har vi lämnat ljust och fräscht för en färgskala där friska nyanser i rött och turkos blandas med gräddvitt, beige och brunt. Det ser prydligt ut när vi hyllar det alldeles vanliga. Esteten vill få till det med stil och väljer med stor omsorg nya smarta material.
Nordic Essence
Nya innovativa material har hittat hem till ritborden, bland annat biobaserade material bestående av restprodukter där spill från industri blandas till olika kompositer. Det kan likna plast, keramik, porslin och syntetfibrer men är gjort av sojabönsmassa, kaffe, kokos, äggskal. Skräp blir till nya material som återanvänds.
Nordic Motion
Det handlar om kreativitet och humor. Den sportiga livsstilen märks också i inredningar i form av skarpa accenter, fiffiga lösningar med gummiband, resårer, kardborreband och färg – färg – färg! Att ge produkter en unik färg är ett enkelt sätt att ge identitet. Mixa och matcha vilt är snarare regel än undantag.
Nordic Folk
Den nordiska folkloristiska traditionen är en inspirationskälla för många formgivare. Formspråk och kreativitet från forna tider krockar med oväntade tekniker och udda materialkombinationer, när en ny generation formgivare lånar från slöjden. Traditionellt hantverk blandas friskt med det supermoderna och skapar nya uttryck.
Av: Annika Rådlund Källa: Stockholmsmässan
Foto: Annika Rådlund